Ik voel me thuis!! - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Stephanie Janssen - WaarBenJij.nu Ik voel me thuis!! - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Stephanie Janssen - WaarBenJij.nu

Ik voel me thuis!!

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

19 November 2013 | Verenigde Staten, Philadelphia

Waarbenjij.nu
'Ik voel me thuis'
Na een ontzettend geslaagd afscheidsfeestje (thanks allemaal!!) was het vrijdagochtend 01 november dan eindelijk zover, het was tijd voor Amerika! Het kostte wat tranen om doei te zeggen maar die waren na een tijdje gelukkig opgedroogd (dat zal er vast heel charmant uit hebben gezien zo in mijn eentje op Schiphol haha). Bij de gate kwam ik natuurlijk al wat mensen tegen, de een op doorreis, de ander voor onderzoek op een universiteit, we hebben ons vooral verbaasd over de vreemde vragen die ze stellen nog voor je door de metaal decor etc moet maargoed we waren er door. Nog een laatste FB update en hop het vliegtuig in, het zat nokvol dus ik hoopte enorm op leuke buren! En die kreeg ik gelukkig ook, we hebben ons prima vermaakt nadat het ijs was gebroken en er om een stok kaarten werd gevraagd (en die had ik nou net uit mijn tas gehaald omdat het te zwaar was allemaal en ze die hier vast ook zouden hebben). Uiteindelijk hebben we met zijn drieën spelletjes gespeeld en een film gekeken op mijn iPad, haha. Steph (zo heette zij toevallig ook) en Bob zouden verder reizen naar het westen voor het mooie weer en de trip die ik uiteindelijk ook wil gaan maken (San Fran, LA, Las Vegas, Grand Canyon etc..). Door de vertraging was het voor iedereen nog maar de vraag of de aansluitende vluchten (er waren natuurlijk meer Nederlanders die door moesten) gehaald zouden worden.. Nou de rij bij Customs deed alle hoop de das om, ooh eeeem geee (zo mooi hoe ze dat hier zeggen OMG), wat een rij, het heeft mij uiteindelijk 1,5 uur gekost erdoorheen te komen! Gelukkig heeft de taxi chauffeur op me gewacht, na wat zoeken kwamen we dan eindelijk bij DLL in Wayne, waar Amy op me wachtte. Ik voelde me natuurlijk schuldig dat iedereen op mij aan het wachten was tot 's avonds laat maar zoals het de Amerikanen betaamd is dat allemaal geen probleem! Mijn reis ging verder, ik mocht meteen in mijn eigen auto (Ford Fusion) naar Devon, waar we mijn appartement zouden controleren en ik eindelijk mocht gaan slapen.. Maar deze trip zou niet af zijn geweest als daar nog een klein kinkje in de kabel kwam, we konden het appartement niet vinden!! #C59 was nergens te bekennen, we hadden alle deuren en gebouwen gehad maar niks, bleek later dat ik een aparte voordeur heb i.p.v op de galerij, heel chill natuurlijk maar het was even zoeken!

Op zaterdag had ik natuurlijk een jetlag en bizarre honger aangezien ik al zeker 12+ uur niks gegeten had, op een kopje thee ben ik boodschappen gaan doen op Devon Square, hier om de hoek.. Om maar bij het gezegde te blijven; ooooh eeeem geee! Ik kwam 2/3 uur later pas thuis, ze hebben van alle soorten 10 merken, dus het was een heel gezoek naar producten die ik nodig had! Maar ik kon eten, Jeuj! Op tijd gaan slapen hoefde ik niet in te plannen want het licht ging vanzelf erg vroeg uit haha. Wat goed uitkwam omdat ik de zondag nu een keer van 9 tot 6 zou meemaken i.p.v. dat ik pas om 3 uur een keer mijn bed uit rollen met een kater.

Het werd sightseeing in Philadelphia, ik had vrijdagavond een treinstation gezien en ik wist dat ik daarmee naar Philly kon, dus hop tjop de auto in en richting Strafford (3 min verderop haha), daar op het perron bleek dat je alleen met cash geld een kaartje kon kopen en dat had ik natuurlijk weer eens niet (ik leer het nooit!). Maar gastvrij en aardig als de Amerikanen zijn, hebben twee vrouwen (aan wie ik had gevraagd hoe en waar ik een kaartje moest kopen) mijn dagticket betaald! 40 min later stapte ik met een oudere vrouw hartje Philly uit, zij heeft me de goede kant op geholpen en het lopen en foto's maken kon beginnen. Jeetje, wat een ontzettend mooie gave stad en sfeer! Ik heb mijn ogen uitgekeken en heel veel foto's gemaakt, het weer zat ontzettend mee dus dat was echt een kadootje voor een eerste weekend! Rond 17 had ik wel een Starbucks verdiend (die ik nog nergens had gezien, heel vreemd!) Het was best koud dus even opwarmen was super, uiteindelijk ben ik van 1st street bij Penn's landing helemaal naar het treinstation op 30th street gelopen, wat achteraf gezien (dat zei tenminste iedereen) nog best een hele wandeling is geweest, maar het was het zeer zeker waard! Wat een TOP stad, ik denk dan ook dat dit de eerste keer al was dat ik dacht; 'hier zou ik wel kunnen wonen' haha!

Maandag was mijn eerste stagedag, gelukkig heb ik een redelijk goed ontwikkeld oriëntatie gevoel en ben ik meteen goed gereden naar mijn werk (Het is 1 rechte weg en een tripje van 9,5 minuten hahah). Daar werd ik ontzettend vriendelijk ontvangen en meteen rondgeleid door het hele gebouw, dit zou voor de komende 3 maanden mijn werk zijn en ze hadden ook al wat opdrachten bedacht! Pfooee, afkicken en dag-dag studentenleven, haha! Maar nu, 2 weken later (het gaat echt bizar snel) voel ik me ook op mijn werk thuis en gaat alles super goed, mijn plannen zijn goedgekeurd en ik heb echt super leuke collega's (in de rest van de verhalen komen ze, nu al, vaak voor)! 's Avonds was het voornamelijk vroeg slapen, boodschappen doen en wat series kijken (het is me zelfs gelukt om als luie student NUL dutjes te doen na thuiskomst, en zelfs sporten kon er nog bij!). Dat boodschappen doen is een beetje een uitdaging, maar met wat tips heb ik een favo winkel gevonden, geheel biologisch, niet al te groot en echt heerlijke producten! De eerste keer terug naar huis rijden in het donker was even een dingetje, de wegen zijn echt pikkedonker, er zijn geen lantaarnpalen, de wegmarkering ontbreekt hier en daar en het is hier heuvelachtig dus er zijn voornamelijk slingerweggetjes etc. Maar ik leef nog steeds en ik begin te wennen aan het feit dat je best hard mag rijden en er dan ineens een bocht uit het niets opduikt haha.

Op vrijdag had ik een lunch staan met een Nederlandse collega die hier al een tijdje woont, erg leuk initiatief en heb veel goede tips gekregen, toch zijn sommige tips van Nederlanders die hier al een tijdje wonen anders dan die van de Amerikanen, die zijn natuurlijk gewend aan alles hier, terwijl 'wij' het maar wennen vinden of vonden haha.

Mijn eerste weekend had shoppen op de planning staan, ik heb een redelijk lijstje met dingen die ik nog moet kopen aangezien mijn koffer vol zat met werk kleren, dus het was nodig! De King of Prussia Mall is 15 min bij mij thuis vandaan en is de grootste in heel Noord-Amerika, ik heb op 2 paar schoenen na, NIKS kunnen vinden van mijn lijstje, ongelooflijk! Haha, maar het was een hele beleving en erg leuk om er rond te snuffelen (ik ben gelukkig in de mall zelf niet verdwaald haha). Het leuke hier is dat het 'Christmas season' echt een ding is en iedereen al begonnen is met decoreren en hier en daar hoor je al kerstmuziek, ik heb er nu al zin in en dat komt mede door de enorme kerstboom en carrousel in de KOP (King of Prussia mall)!!
Zondag ben ik eerst hier de omgeving even te voet gaan verkennen, het is alleen nog maar goed weer geweest (zon, strak blauwe lucht en lekker koud haha), en het was dan ook echt heerlijk om na een week kantoor en niet al te veel buitenlucht even te kunnen wandelen! Heb een 'Hiking trail' 2 min bij mij vandaan gevonden waar het op zondag 1 grote hardloop/wandel/honduitlaat bedoeling is, ideaal! Ik kon het dan ook niet laten om heel even hard te lopen. Eenmaal thuis bedacht ik me dat ik toch echt een laptop nodig had, dus ben ik terug naar KOP gereden (tweede keer in 30 uur haha), om vervolgens weer zonder aankopen thuis te komen.. Maar al met al was het een leuk weekend!

Doordeweeks is het voornamelijk facetimed ontbijten, werken (wat overigens erg gezellig is, we lachen wat af, wandelen af en toe en de lunch is iedere dag heerlijk!) en boodschappen doen, haha, ik moet echt een systeem vinden voor die boodschappen, i.p.v. na mijn werk snel snel! Wel heb ik dinsdags eindelijk een telefoonkaartje weten te regelen, het was een heel gedoe, mijn credit card werd weer eens niet geaccepteerd dus online iets bestellen was geen optie! Maar na wat zoekwerk (dik 1,5 week!) vond ik wat bij Walmart, na het aanvragen van mijn Social Security card een paar "dorpen" verderop ben ik dan ook meteen doorgereden zodat ik eindelijk een telefoon zou hebben! Love it, was toch wel aan het afkicken van het Whats appen overdag haha.

Woensdagavond heb ik bij het Nederlandse gezin van een collega (die van de lunch) gegeten, erg leuk en super attent dat ze me hebben uitgenodigd! Het was echt een geslaagde avond, ontzettend gezellig en het feit dat de wereld echt heel klein is werd weer eens duidelijk haha.

Op vrijdag hebben Shreya en ik, mijn collega, het weekend gepland en kregen we American Football tickets voor de wedstrijd van zondag! 's Avonds ben ik uiteindelijk mijn laptop gaan halen, in Delaware, de staat hiernaast waar ze geen tax heffen, lovely natuurlijk.. Ook had een oplettende collega verteld dat ik met korting bij apple kon kopen dus het was het ritje van 50 min heen en 50 min terug zeker waar, was het niet dat de terugweg wat hectisch zou verlopen!! Ik had bedacht dat ik op de terugweg even zou tanken, bij de mall was geen benzinepomp te vinden dus dan maar langs de snelweg, nou niet dus! Daar doen ze hier niet aan, geen benzinepomp te bekennen, maar ik moest tanken dus werd het de eerste afslag eraf en op zoek naar een pomp. Ik heb er 2 gevonden, maar tanken ho maar.. 3x raden, mijn credit card werd natuurlijk weer geweigerd en cash had ik niet op zak! Toen was het even 'janken' zoals Jess zou zeggen haha. Als een baby was het janken want ik schoot in paniek, zo ver weg, in een afgelegen verlaten industrie gebied met alleen maar vage figuren als er al iemand liep!! Toen maar besloten om de snelweg terug op te gaan, te stoppen met mezelf heel zielig vinden en gewoon thuis proberen te komen, wat gelukkig nét gelukt is!! Pfieuw!!

Zaterdag ging om 06:00 de wekker! NYC here we come! Nadat ik Shreya thuis had opgehaald (het was op de weg naar de trein, en maar 30 minuutjes rijden, wat voor Amerikaanse begrippen betekend dat je bijna buren bent haha. Vinden ze echt heel dichtbij!) zijn we in Trenton, New Jersey op de trein naar Penn Station Manhattan gestapt! Na een gezellige treinreis stapten we hartje NYC uit! WOW, wat een gave stad!! Echt een beleving!! Eerst zijn we naar Times Square gelopen, Shreya wist ongeveer waar het moest zijn dus dat zou goed komen (Shreya is geboren in Philly en al vaker in NY geweest), we wisten zeker dat we er bijna waren maar niet precies waar het moest zijn.. Draaien we ons op is het gewoon achter ons! Hahah, Shreya is niet heel goed in oriënteren, dat wist ik al, maar dit maakte het echt duidelijk! Na heel wat foto's zijn we doorgelopen naar Rockefeller center. We wilde naar boven, want daar zouden we een super super gaaf uitzicht hebben over zuid en noord Manhattan! Uiteindelijk hebben we dat niet gedaan, ik ga dat zeker nog met papa en mama doen, dus zijn we iets gaan eten in de mall onder Rockefeller. We zaten erg goed, met uitzicht op de schaatsbaan (famous, in verschillende films komt ie voorbij, bijv. in Serendipity!) en erg lekkere Beef teriyaki! Na Rockefeller was het tijd voor Central Park, OOOOH EEEM GEEE, ik wil ook zo'n stadspark!! Nou zat het weer wel echt mee, het was strakblauw met een zonnetje, dus dat zal mee hebben gewerkt.. Maar wat is dat gaaf! We zijn langs de Zoo in Central Park naar 5th avenue gelopen. Ook hier was de kerstsfeer al te merken, winkels zoals Tiffany's Harry Winston en Bendel waren al aan het versieren, dus naast het kijken naar alle super mooie etalages en dagdromen van de spullen daar was er meer dan genoeg te zien! Uiteindelijk zijn we op Broadway beland en zijn we na een stukje Soho terug naar het treinstation gelopen! Al met al hebben we 6 uur gelopen met hooguit 35 min pauze!! Echt vet, andere woorden heb ik niet! Ik zou er zo kunnen wonen denk ik, ik was onder de indruk maar niet flabbergasted zoals ik had verwacht. Na een enorme rij voor het perron en de gare treinreis zijn we naar Shreya gereden. Haar mama had voor ons gekookt, super lief, en errrrrug lekker! Shreya is Indiaas en haar mama had traditionele gerechten gemaakt, precies wat ik lekker vind, echt top.. En heb een doggy-bag gekregen (wat hier echt heel normaal is) dus ik kan er nog een keertje van genieten! Wat ook wel cool is, is dat ik in 24 uur tijd 4 staten heb bezocht; Delaware, Pennsylvania natuurlijk, New Jersey en New York, Like Like!

Nadat ik met pijn en moeite tot 09:00 heb "uitgeslapen" (echt, waar zijn de tijden dat ik tot 15:00 in mijn bed kon blijven liggen) ben ik even snel naar de drugstore gegaan, wat op zondag allemaal heel normaal is aangezien alle winkels open zijn! Meestal ook nog van 9 tot 6 (en dan ook echt álle winkels!). Na Marieke even gedag te hebben gezegd op FaceTime was het tijd om richting Lincoln Financial Field te vertrekken! Het was American Football MATCHDAY, de Eagles moesten tegen de Redskins, een nogal gevoelige wedstrijd omdat het Philly - Washington was! Heel vet dus dat we daar bij konden zijn en hoe!! In de DLL suite, met valetparking (kan ik zeer zeker wel aan wennen haha) maar ik moest er natuurlijk wel eerst arriveren.. Mijn gps staat nog steeds op het vermijden van tolwegen dus ik werd door central Philly gestuurd, dat opzicht is al een ervaring qua verkeer en drukte maar het was ook nog eens de Philly marathon, dus niet alle wegen waren toegankelijk! Midden in een woonwijk, op een éénrichtingsweg was de bestemming bereikt, aldus mijn tom tom! Niet dus, haha. Dan maar even de weg vragen, wat ben ik blij dat ik in een Engelstalig land ben beland, dat maakt het allemaal echt zoveel makkelijker! Uiteindelijk ben ik bij het station en de valetparking beland en werd ik naar de suite begeleid, cool! Daar waren Shreya, haar mama, Derek (een andere collega) en zijn vrouw en nog wat mensen van DLL die ik niet kende. Ik heb helaas thé National Anthem en vlag/openingsceremonie gemist, maar wat een wedstrijd! Echt super vet (ik val in herhaling, maar het is allemaal gewoon ontzettend cool en vet en gaaf), ik snapte dan wel geen hol van het spel zelf maar de entourage eromheen is echt geweldig! Heb echt een paar kippenvel momenten gehad, 63.400 man die helemaal los gaan bij een touchdown (ik zat natuurlijk bij de eerste op de wc, zoals altijd met een doelpunt e.d. haha) of een interception is gewoon echt niet te beschrijven! En de show die ze ervan maken is ook echt bizar, dat kennen wij niet, al stem ik wel voor wat extra muziek tijdens wedstrijden.. Bij American Football games is het zo dat als er even niet gespeeld wordt, wat heel erg vaak is, er muziek wordt gedraaid en de cheerleaders een dansje doen, zeer zeker een aanrader haha! Uiteindelijk hebben de Eagles door een interception (die snapte ik dan weer wel, ik sprong als eerste te juichen, YEAH) gewonnen en heerste er euforie! Wat ook buiten en in het verkeer te merken was.. Op hetzelfde moment wilde 63.000+ man weg! Over een tripje dat normaal ongeveer 30 minuten duurt heb ik dan ook 1,5 uur gedaan haha. Maar ook dat hoort bij de 4de grootste stad van de Verenigde Staten!

Na thuiskomst was het even heerlijk burgerlijk koken, wassen, poetsen, stofzuigen tijd! Om als afsluiter nog even te gaan sporten. Wat een top dag!! Echt op en top genoten, ik voel me gewoon echt op mijn gemak, in het verkeer (oké, op het niet kunnen tanken fiasco na) tussen de Amerikanen, inmiddels ook in de winkels en vooral ook mijn appartementje en op mijn werk!

Ik heb het tot nu toe echt naar mijn zin, als er iets is dat ik mis dan zijn het de knuffels zo nu en dan, maar verder is het 'thuis' geworden! Hopelijk blijft dit zo tot het einde van de ervaring :) Voor nu staan er nog heel veel vette dingen op het programma en zal ik jullie ietsje vaker op de hoogte houden. 2 weken en 3 weekenden vertellen in 1 verhaal is nog knap lastig en het is een heel verhaal geworden, dus wat vaker een update lijkt me een goed plan!

Ciao Ciao, xoxo

  • 19 November 2013 - 14:44

    Schimp:

    Wauw, en ook super gave foto's! Doet je goed die camera en je laptop haha! Nog even en je kan gaan bloggen! <3

  • 19 November 2013 - 15:18

    Mama:

    Top meis,je vermaakt je prima en knap hoe je van alles toch maar onderneemt
    Alle knuffels bewaren we tot 16dec!!!!xxxx ly

  • 19 November 2013 - 17:22

    Karin:

    Hey die Steph, wat leuk om van je te horen. Fijn dat je het naar je zin hebt, top meis.
    Ik heb me al aangemeld voor de mailinglist. Ga nu nog even de foto's bekijken. Xxx

  • 19 November 2013 - 19:07

    Petra:

    Wat een gaaaf verhaal en ben nu al zo benieuwd naar het vervolg.
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Dikke knuffel en kus xXx

  • 19 November 2013 - 19:32

    Fleurtje:

    Steph! Wat heerlijk om te zien en lezen allemaal! Wat heb je al veel moois meegemaakt, schiet telkens in de lach :) heel leuk geschreven! Super gaaf reisverslag! Have fun!!
    XoXoX Hugs and kisses,
    Fleurtje

  • 20 November 2013 - 13:06

    Sanne:

    Lief! Klinkt goehoed!! Fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt!
    Dikke kussen en Miss tot vanavond! <3 ly

  • 21 November 2013 - 00:25

    Je Vrijdag Taxi:

    Super vet gaaf steph :P. Mooi dat het allemaal zo soepel gaat. Ik drink er morgen wel een op jou en ik spreek je snel weer een keer. Heel veel plezier. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Philadelphia

Stephanie

Actief sinds 09 Nov. 2013
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 4660

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 26 Februari 2014

USA Trip!

01 November 2013 - 31 Januari 2014

Internship De Lage Landen

Landen bezocht: